17 PÅSKYNDAT SANERINGSFÖRFARANDE

Företagssanering är fortfarande förknippad med de problem som framkommit vid beredningen av lagen om företagssanering (företagssaneringslagen) och dess ändringar. Företag söker sig till sanering för sent, ansökningarna är bristfälliga, saneringsförfarandet tar av olika anledningar för lång tid i anspråk och i saneringsprogrammen ligger fokus i stor utsträckning endast på att reglera företagets skulder.

Många av problemen kan lösas genom att förbereda ärenden väl samt genom att kombinera frivilliga och lagstadgade företagssaneringsmetoder. Delegationen utfärdar en rekommendation om en modell för att så snabbt som möjligt fastställa ett saneringsprogram för ett företag som råkat i svårigheter, men som är livsdugligt.

Ett företags betalningssvårigheter beror i allmänhet på att verksamheten har varit olönsam under en lång tid eller på snabba förändringar i företagets verksamhet eller verksamhetsmiljö. Ett förlustbringande resultat eller förlorat eget kapital kan vara varningstecken på en hotande framtida insolvens. När företaget inte längre kan betala sina skulder när de förfaller till betalning, anses företaget vara insolvent.

Det är viktigt att reagera på företagets betalningssvårigheter i ett så tidigt skede som möjligt. När betalningssvårigheterna upptäcks och företaget ingriper i dem i tillräckligt god tid, har det bättre möjligheter att åtgärda orsakerna till betalningssvårigheterna. Om företaget börjar söka lösningar på sina problem i tid, senast när det hotas av insolvens, är det även lättare att avtala om olika arrangemang med borgenärerna.

Företaget känner inte alltid igen en hotande insolvens eller en insolvens som redan börjat, om företagets bokföring och uppföljningssystem är bristfälliga. Om uppföljningen saknas, kan företaget råkat i så allvarliga betalningssvårigheter att orsakerna till dessa inte kan rättas till i det skede när företagets ledning blir varse om saken. Ibland ligger problemet i att företagsledningen inte vet hur den på rätt sätt ska reagera på företagets betalningssvårigheter. Därför är det viktigt att företagets revisor, bokförare och rådgivare gör företagsledning uppmärksam på betalningssvårigheter som de observerat. Även en borgenär kan föreslå en utredning av företagets ekonomiska situation, om borgenären misstänker att företaget hotas av insolvens.

I praktiken finns det fyra olika metoder för sanering av företaget: ett frivilligt avtal mellan företaget och borgenärerna, ett tidigt eller normalt saneringsförfarande enligt företagssaneringslagen samt en kombination av avtal och lagstadgat företagssaneringsförfarande. Frivillig sanering och tidigt saneringsförfarande [initierat av gäldenären ] står i allmänhet till buds när en lösning på företagets ekonomiska svårigheter söks i ett tidigt skede, innan företaget har blivit insolvent. Normal företagssanering lämpar sig främst för situationer där företaget redan är insolvent, inte kan avtala med borgenärerna om tillräckliga betalningsarrangemang och behöver omedelbart skydd mot borgenärernas indrivningsåtgärder, eller när ett tillräckligt antal borgenärer förordar saneringsansökan. En i denna rekommendation avsedd kombination av frivillig sanering och normal företagssanering är användbar i de situationer där företaget, trots en hotande eller påbörjad insolvens, fortfarande kan avtala om skuldsanering och åtgärder för att sanera affärsverksamheten med de viktigaste borgenärerna, även om företaget inte längre kan svara för sina samtliga förpliktelser.

Företagets insolvens kan inte alltid korrigeras ens med företagssanering, utan i vissa situationer är det ändamålsenligast att avsluta verksamheten av ett insolvent företag i ett konkursförfarande.

Helsingfors 21.11.2023


Kari Jaatinen Jouni Pakarinen
ordförande sekreterare

Bilaga. Modell för påskyndat saneringsförfarande

Publicerad 19.1.2024